Er du da Wimmer for et spring!

06-10-08: | af: mira

Per Wimmer landede sikkert på Mount Everest efter et spring fra 29.500 fod.
Det er Wimmer, der lander som den sidste med den lyseblå faldskærm

Så lykkedes det endelig. Efter flere dage med tåge på toppen af verdens højeste bjerg, Mount Everest, kunne den danske eventyrer og millionær, Per Wimmer, i dag skrive historie, da han sammen med tre andre foretog et sky-dive-spring fra 29.500 fods højde. I minus 50 graders kulde foretog de tre et frit fald, der varede 60 sekunder, hvorefter skærmene foldede sig ud. Her er hvad Per Wimmer i dag skrev i sin blog efter springet:

Syangboche, 6. oktober 2008
Yeaaaarrrrhhhhhhhhh! Jeg gjorde det! Og det var smukt! Forbløffende! Og absolut sindssygt! Okay, okay. Fra begyndelsen. Endnu en dag blev jeg vækket klokken fire, og endnu en gang dykkede jeg ned i mørket med min pandelygte. Men i dag var Drop Zonen krystalklar. Alle stod parate til at hjælpe mig i udstyret, og omkring klokken seks var jeg ombord på flyet, mens solen malede bjergtoppene gule. Trykket i 29.500 fods højde gjorde det meget svært at trække vejret. Bjergene glitrede i den tidlige morgen, og vi tog iltmaskerne på. Jeg forsøgte at gennemgå proceduren for springet i mit hoved, men mine tanker blev hele tiden forstyrret af synet gennem vinduet til verdens bedste udsigt. Verdens tag var lige under os.

Per Wimmer fik et stort kram efter det succesfulde spring
Foto: TV 2

3-2-1 - spring - yearrrhhhhh! Susende ned med en hastighed på 200 km/t. Jeg følte, at alt gik op i en højere enhed. Det var, hvad jeg havde ventet på i alle disse tågede dage. Nu stod alting klart, og bjergene omkring os var tavse vidner til vores historiske rejse. Bag mig havde Ralph Mitchell fuld kontrol over situationen, og lyden af vinden, der brusede i mine ører blev erstattet med den bløde hvislen af vinden i snorene, efter skærmen foldede sig ud. Vi sejlede i himlen over et af de højeste bjerge i verden.

Det betød ikke noget, at vi fortog en glidende landing på numsen og blev filtret ind i snorene til skærmen. Vi havde gjort det. Skrevet historie, som de første, der foretog et tandemspring i luftrummet over toppen på Mount Everest. Mere senere ... der er en del champagne, jeg nødt til at drikke først ... Yiiiihaaaaaaaaaa!

Eventyrer vil sætte Dannebrog på månen

Dannebrog på månen
Per Wimmers ambitioner stopper ikke med dagens spring. Den danske finansguru har planer om, ikke alene at blive den første dansker i rummet, men også en skønne dag at plante Dannebrog på månen.