Från rymden till Ring P1

Solstormar, skrytbyggen, schlagerhysteri. Nättrollen spricker och fiktionen får en välkommen renässans. Det här kommer vi att prata om under kulturåret 2013.

1. Sluta googla börja goggla

Att digitala innovationer förändrar vår vardag har vi märkt av lite till mans, men med Googles nya glasögon ska användaren uppleva "en förhöjd verklighet". Det tidigare superhemliga "Project glass" kommer inom en snar framtid att förvandla glasögonormen till en tekniknörd av rang och smartphonen till en onödig, föråldrad accessoar. Företagets skrytfilmer om vad dessa brillor kan användas till har setts av hundratusentals människor världen över. Handlingen är enkel: en man är på väg till tunnelbanan när det visar sig vara stopp i trafiken, glasögonen har registrerat detta och föreslår en alternativ väg med karta och allt. Senare ringer han upp sin tjej och drar några ukulele-riff medan han snackar med henne, som är fullt synlig på den lilla glasögonskärmen.

Behöver man ens säga att manicken är röststyrd? Det är nämligen snackandet som tar över på alla fronter. Podcastfenomenet växer explosionsartat. Men precis som när Twitter började bli stort är det till stor del de "vanliga kändisarna" som bara skaffar sig ytterligare ett skyltfönster - Filip Hammar och Fredrik Wikingsson, Alex Schulman och Sigge Eklund med flera. De som förlorar mark är bloggarna, som kommer att ta bladet från munnen och börja snacka istället.

2. Eufori över Eurovision

Det är Loreens fel. Det kommer nämligen att bli en fet Eurovision-hysteri – värre än vi stackars luttrade svenskar någonsin varit med om. Polen och Portugal har hoppat av finalkarusellen sedan tidigare och även Grekland och Cypern har aviserat att de överväger att avstå. Dålig ekonomi är orsaken som angetts av de länder som lämnat walk over. Men diskussionerna kring vilka som kommer och inte (kommer någon att sakna Cypern?) är inte det centrala egentligen.

Heidi Avellan skriver i Sydsvenskan att 2013 är året då värdstaden Malmö kan byta tonart, från moll till dur. Låter som en vacker tanke, men knappast sannolik. För en överdos tonartshöjningar botar varken våld eller finansiella kriser. Möjligen kan den få svenskarna att inse det som resten av Europa för länge sedan förstått – att Eurovison song contest är passé.

3. Fler örnar vill landa

Sprak, sprak och sedan ingen kontakt. Den här gången är det inte Telia som strular, utan solen. 2013 är nämligen solstormarnas år. Men var inte orolig – vi med hemvist på jordkulan är långt framme när det gäller att förbereda oss på solens allehanda utbrott.

Återigen vänder vi gärna blickarna mot rymden. Appen Planets, som laddats ner mer än en miljon gånger, gör att du kan beskåda stjärnhimlen utan att ens gå utanför dörren, medan NASA äntrat pod-stratosfären och i sina sändningar talar sig varma över väsent-ligheter som ”Vad driver en komet” eller ”Hur skapas norrsken?”.

Intresset för månen, nästan 44 år efter Armstrongs lyckade landning, blir allt mer centralt både för privatpersoner (den danske investeraren Per Wimmer ska borda Space Ship Two under 2013, tillsammans med bland andra miljardären Richard Branson) och länder med omfattande rymdprogram. Ryssland stod för flest uppskjutningar 2012, medan Kina är landet som helst vill blicka ut i oändligheten. De planerar att skicka ut en ny obemannad rymdsond – och på sikt även landsätta en människa på månen.

Det blåser med andra ord både kring månen och på solen. Vi står inför ett rymdår.

4. Alla kan inte skriva

"Böckerna blir fler men innehållet allt sämre", skrev Aftonbladets Martin Aagård i en stor artikel nyligen. Texten delades flitigt på Twitter och många utbrast i ett "äntligen" över att någon nu vågade prata om det. Andra tyckte att det var ett elitistiskt perspektiv.
Aagård utvecklade med att böckerna blir allt mer amatörmässiga och att hela "bokutgivningen håller på att avprofessionaliseras". Han beskrev hur kulturredaktionerna i slutet av 00-talet plötsligt började vada i böcker. Det gör vi fortfarande.
DN:s Jonas Thente ondgjorde sig i början av året över det: "Efter att ha refuserats av Sveriges samtliga hel- och halvetablerade förlag kommer 50000 författare att med hjälp av den nya tekniken skapa egna förlag - som av uppenbara skäl inte refuserar dem - för att efter utgivningen ägna all tid åt att agitera mot att kultursidorna förtiger dem."
Allt har inte handlat om egenutgivningen, utan också om de etablerade förlagens nedskärningar. Men samtidigt kunde vi var och varannan dag under 2012 läsa om egenutgivningen i USA. Om hur man, som brittiska EL "Fifty shades" James, kan slå igenom och tjäna en massa pengar utan ett stort förlag.
"Ja, så kan det vara", vill man säga i lugn, pedagogisk ton. Men då missar vi något viktigt (förutom att det sker i ytterst få fall). I USA har systemet med frilansande redaktörer, förläggare och korrekturläsare kommit igång - vilket innebär att nivån inte nödvändigtvis sänks. Istället för allt det där tror författaren i Sverige att hen klarar sig bra själv. Säg efter - och låt det prägla 2013: "Alla kan inte skriva."

5. Fiktionens återkomst

Det fanns en gång ett litet ord på sju bokstäver. Det där man använde för att helt från grunden, fritt flödande från sitt eget huvud, hitta på historier. Genom decennierna har det använts olika mycket. Ibland har man inte velat hitta på något alls och ibland har man låtit idéerna, de påhittade, spruta.

2012 var ett år då det där ordet hamnade i skymundan i den svenska kulturvärlden. Det var då flera av de stora och hyllade filmerna hade fått sin stomme från verkligheten, som ”Call girl”, ”Palme” och ”Searching for Sugar man”. Det var också året då flera av de rosade och prisbelönta romanerna var based on a true story, som Göran Rosenbergs Augustprisvinnare ”Ett uppehåll på vägen från Auschwitz” och den i olika sammanhang prisbelönta ”En storm kom från paradiset” av Johannes Anyuru.

Intet ont om filmerna och böckerna i sig, de var strålande. Och säkert kommer suget efter liknande verk bara öka, inte minst om ”Searching for Sugar man” plockar hem en Oscar. Men det där ordet, F-A-N-T-A-S-I, får väldigt gärna se till att få revansch 2013.

6. Trollen går upp i rök