Historisk rumtur med tekniske komplikationer

Mike Melvills halvanden time lange flyvning mandag i SpaceShipOne vil gå over i historien på linie med Wright-brødrene, Charles Lindberg og Juri Gagarin. Flyvningen forløb dog ikke uden problemer, men når fejlene er rettet, går firmaet bag SpaceShipOne, Scaled Composites, efter X-prisen. Baseret på de første tekniske data tyder alt på, at en aktuator der skulle hjælpe med at stabilisere SpaceShipOne fejlede og fik rumflyet til at krænge over på vej op gennem den øvre atmosfære til 100 km højde. Mike Melvill aktiverede hurtigt backupsystemet, som reddede flyvningen. Da krængningen var blevet korrigeret, var SpaceShipOne ude af kurs, hvilket betød, at rumflyet vendte tilbage til atmosfæren 35 km fra det planlagte sted. Fejlen begrænsede også muligheden for at stige højt op. SpaceShipOne nåede derfor ikke den planlagte højde på næsten 110 km men i stedet kun 100,12 km, kun hundrede meter over rummets officielle grænse. Fejlen med aktuatoren og en anden fejl i motorantændingen viser, at rumflyvning er en risikofyldt branche, hvor grænsen mellem succes og fiasko er hårfin. Designeren af flyet, Burt Rutan, udtalte efter flyvningen: "Det var ikke en optimal flyvning. Vi nåede ikke op i den forventede højde, og det var ikke en perfekt bane. Det kunne være gået meget værre, og vi fløj ikke så effektivt som vi kunne have gjort. Det var med små marginer, men vi nåede derop." Verdens første kommercielle astronaut, Mike Melvill, er 63 år gammel og tidligere testpilot. Efter flyvningen fik han sine astronaut-vinger af det amerikanske transportministerium og blev optaget i Guiness rekordbog som verdens første privatfinansierede rumpilot. Han sagde, at han nu ville tage det stille og roligt et stykke tid, slappe af og nøjes med at køre på cykel. Går efter X-prisen Mandagens vellykkede flyvning baner vejen for et forsøg på at erobre Ansari X-prisen på 60 mio. kr. senere på året. X-prisen gives til det første private firma, som kan bringe tre fuldvoksne mennesker op i 100 km højde og sikkert tilbage igen to gange inden for to uger med det samme fly. Burt Rutan og den økonomiske bagmand, Paul Allen, understreger, at SpaceShipOne ikke vil flyve igen, før man har fundet fejlen, som satte styresystemet ud af kraft, og løst problemet i motoren. "Det mest kritiske er styresystemet. Det er den hidtil alvorligste fejl, vi har haft under hele udviklingsprogrammet," siger Burt Rutan. Ifølge ham vil man nu studere data for flyvningen og inden for de næste dage tage beslutningen om at gå efter X-prisen. Så skal X-pris-komiteen informeres og firmaet har så 60 dage til at foretage de to krævede flyvninger for at vinde. Skulle være sket for 20 år siden Formanden for X-prisen, Peter Diamandis, hyldede efter flyvningen begivenheden, som begyndelsen på en ny æra. Burt Rutan og hans hold ingeniører fra Scaled Composites har udviklet SpaceShipOne på tre år og for 120 mio. kr. Peter Diamandis påpegede, at dette var noget som skulle være sket for 20 år siden, men heldigvis er det nu sket. Vejen for almindelige menneskers adgang til rummet er banet. De første betalende kunder har da også meldt sig. Bankmanden Per Wimmer har betalt firmaet Space Adventures 610.000 kr. for at få en tur, som den Mike Melvill foretog. u Mere på ing.dk/ugens-avis [+] Tema om SpaceShipOne med relevante link