Jamen, er han da helt på månen?

Her ses Per Wimmer hjemme i Slagelse - på Sdr. Stationsvej foran Syddansk Universitet. Den veluddannede slagelseaner går meget ind for gode uddannelser til de lokale unge - og han bidrager gerne med tips, inspiration og foredrag. Foto: Mogens Schelde

Slagelseanske Per Wimmer står fortsat - efter nye, store rumfremskridt - til at blive dansker nummer to i rummet efter Andreas Mogensen. 'Vi har på rumfronten haft nogle tilbageslag gennem årene, men efter de nye testflyvninger i USA håber jeg på 2020,' fortæller Wimmer hjemme i Slagelse. Verdens første kommercielle rumfarts-lufthavn netop indviet.

Af John Hansen

Rumfart og ture langt ude i rummet er fortsat ikke det letteste og mest enkle set i jordisk perspektiv.

Alle forudsætninger skal være i orden og på plads - og ikke mindst da sikkerheden.

'Sikkerheden står over alt.

Og det er klart, at da vi i 2014 - i øvrigt på dagen for min fars begravelse her i Slagelse - oplevede den alvorlige raketulykke, hvor én blev dræbt og en anden alvorlig kvæstet, da stod det klart at yderligere rumflyvninger ville blive forsinkede,' påpeger Per Wimmer til VDonline og Søndagsavisen.

Livet i få ord...

Per Wimmer er som bekendt en kendt slagelseaner - måske den mest kendte af alle - der efter skole og gymnasium i Slagelse og senere høj uddannelse i både Frankrig, EU-Belgien og USA (bl.a. Harward og Wall Steet), der har drevet det vidt indenfor både rejseeventyr, rumfart og finansverden.

Efter New York har Per de seneste år haft bopæl og arbejds-base i London City, hvor han dygtigt og klogt har opbygget sin egen finansbank og investeringsvirksomhed.

Og den opererer over hele verden - fra London og København til Shanghai og Vancouver. Og til guldminer i Sydafrika og kobberminer i Chile...

Inspirerer de unge

På eventyrfronten har vi her på avisen tidligere - og det gennem mere end 25 år - berettet om Pers udlevelse af drømme, hvad enten det er dybt inde i junglen, langt nede i havet eller f.eks. hans fantastiske faldskærmsudspring over Mt. Everest.

At gøre drømme til virkelighed på denne måde beretter Per til stadighed om ved diverse foredrag i foreninger og på skoler - eksempelvis har vi hørt ham fortælle og inspirere lokale børn og unge i både Skælskør, Korsør og Slagelse. I såvel folkeskole som på lidt højere niveau.

'Og denne foredragsvirksomhed fortsætter jeg bestemt med her i 2019,' påpeger Per Wimmer på en god og sjælden lang sommervisit hjemme i Slagelse og omegn.

Her besøgte Per i øvrigt i august også nogle af sine gamle klubber, Slagelse Tennis Klub og SBI. Han overværede bl.a. en af Slagelseholdets hjemmekampe på stadion.

TV-news og Brexit

I Slagelseområdet bor hans mor og også anden familie stadig - i bedste velgående.

Mens søsteren Dorte Wimmer (bor i Gentofte) er mere og mere aktiv indenfor handelsliv og trends på forbrugerområdet - senest bl.a. ved et foredrag i netop Slagelse by.

Og ofte i diverse tv-aviser - ja, næsten lige som Per.

På det seneste har Per Wimmer mest optrådt i tv-news omkring nyheder på rumfronten, omkring internationale, økonomiske forhold - og naturligvis omkring den Brexit i London og Storbritannien, som Per jo selv er en del af.

Uanset han naturligvis ikke har ønsket den.

'Koster os dyrt'

Så lidt som nogen anden i denne verden kan Per Wimmer - midt i det groteske, politiske kaos omkring May, Johnson, Corbin & Co. - forudsige helt, hvad briterne til sidst vælger eller havner i.

Men danskeren kan i hvertfald godt forudsige, at 'dette her kommer til at koste os alle dyrt. Mest briterne naturligvis, men også alle os andre.'

Alt i samhandlen mellem f.eks. Danmark og England (hvor største handelspartner efter Tyskland og Sverige) vil blive dyrere og mere besværligt og bureaukratisk - næsten uanset hvad.

Jo hårdere Brexit, jo hårdere vil det ramme.

Ny afstemning?

Men man kan også forestille sig blødere overgange - måske? Maybe?

Ja, sågar en ny folkeafstemning. Hvor man så mere klart definerer, hvad man helt præcist stemmer om.

Lige nu liger alt dog fortsat åbent. Og til mere underholdning end seriøse bud.

Pers forretningsaktiviteter er dog i sig selv ikke så afhængige af Brexit eller ej.

Rummet 2020?

Tilbage til selve rumeventyret og drømmen derude...

Det var her Per Wimmer helt tilbage omkring år 2000 købte mindst tre billetter til at blive den første turist helt derude i vægtløsheden - sådan cirka 80-100 kilometer borte fra jordens overflade.

Nu har han dog kun én million-billet tilbage. For de to projekter gik ned, det ene pr. konkurs.

Men Bransons projekt i Mohawe-ørkenen (og New Mexico) lever stadig - og bedre end nogensinde.

Ny lufthavn

Flere prøveture er lykkedes rigtigt fint det seneste års tid.

Og så sent som sidste weekend - efter at Per lige var taget tilbage til London efter sommerferie i Slagelse og ved Korsørstranden - da viste TV 2 News glimt fra en særlig lufthavnsindvielse i New Mexico.

Det var rigmanden Charles Branson, der inviede verdens første rumfarts-lufthavn. 'Her ligger fremtiden', pointerede Branson, mens han spejdede ud over faciliteterne, ørkenen og op imod himlen.

'Jeg håber virkelig på grønt lys nu i løbet af 2020,' fastslog Per Wimmer overfor os - på Sdr. Stationsvej ud for Campus Slagelse og SDU.