Job- og FirmaMesse i Hadsund Hallerne

Hadsund Folkeblad

HADSUND: Udbyg dit samarbejde med andre virksomheder i området, find dine nye medarbejdere, find dit drømmejob og find inspiration fra den unge dansker, finansmanden Per Wimmer, som er godt på vej til at realisere sin ypperste drøm om en rejse i rummet og dermed blive Danmarks første astronaut.

Dette er overskrifterne for et storstilet arrangement, som Mariagerfjord Erhvervsråd i samarbejde med Jobcenter Mariagerfjord og andre samarbejdspartnere afvikler i Hadsund Hallerne fredag d. 30. november 2007.

Arrangementet er tilrettelagt som en lokal messe, hvor der sættes særlig fokus på networking med de udstillende virksomheder og organisationer.

Ideen til arrangementet er født af ejeren af firmaet Termografi Service i Hadsund, som også bistår med den praktiske gennemførelse. Når vi har listen af udstillere endelig på plads i starten af november måned vil vi sørge for at der via vores hjemmeside kan reserveres et kort møde med udstillerne ¿ vi sørger så for at dette i praksis kommer til at fungere på selve dagen, siger erhvervsdirektør Torben Ladefoged fra Erhvervsrådet.

Rundt om Mariager Fjord har vi rigtig mange dygtige underleverandørvirksomheder og andre spændende firmaer, der kan samarbejde i langt større omfang, end tilfælde er i dag. Derfor er det naturligvis vores håb, at virksomhederne vil benytte sig af muligheden for at mødes og afsøge nye samarbejdsmuligheder, tilføjer Torben Ladefoged. Som følge af et samarbejde med det lokale Jobcenter vil det tilsvarende blive arrangeret kontakt mellem virksomheder, der søger nye medarbejdere og de nuværende og fremtidige jobsøgende ¿ både de der i dag står uden arbejde og de, som i dag er under uddannelse i folkeskolen og andre uddannelsesinstitutioner i området samt Aalborg Universitet. Erfaringer fra lignende arrangementer i Nordjylland er rigtig gode og da vi ved at mange virksomheder i området søger ledige hænder og at der findes ressourcer, som gerne vil i arbejde, er det et oplagt tidspunkt at gennemføre en sådan jobdating, lyder det fra arrangørerne. Messeaktiviteten indledes med en minikonference, hvor der sættes fokus på den netop offentliggjorte analyse af udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft og uddannelse i Mariager Fjord-området og mulighederne i eksempelvis tiltrækning af arbejdskraft fra udlandet.

Midt på dagen får messen derudover et meget spændende besøg af finansmanden Per Wimmer, som har sat sig et ultimativt mål, nemlig at blive den første dansker i rummet.

Per Wimmer har gjort lynkarriere i finansverdenen og har efter 10 år i England netop åbnet sin egen bank ¿ Wimmer Bank i London. Per Wimmer har sideløbende med sin karriere besøgt tæt næsten 50 lande, opholdt sig blandt Amazon indianerne, gået på levende vulkaner på Hawaii, dykket med hajer på Fiji, besøgt Afrikas og Sydamerikas sydligste punkter, trekket Inka-stien til Macchu Pichu, besøgt Påskeøerne, kørt på Harley kyst-til-kyst i USA, fløjet med drageflyver over Rio de Janeiro og meget mere. Men eet rejsemål har han stadig til gode, nemlig at flyve til rummet. Denne drøm forventes at gå i opfyldelse i 2009. Billetten til næsten 1 mio. kr. er bestilt og betalt og forberedelserne er i fuld gang. Dette vil deltagerne d. 30.11 få mulighed for at se og høre meget mere om under Per Wimmers foredrag og medrivende præsentation.

Et godt tilbud ¿ sæt en astronaut på programmet

Når det overhovedet er blevet muligt for os at få Per Wimmer fløjet ind fra London til vores område skyldes det et rigtigt godt tilbud fra to af områdets virksomheder, som arrangørerne af messen ikke kunne sige nej til. Foredraget med Per Wimmer er skaffet til huse ved en auktion tidligere på måneden til fordel for det kommende Hospice Mariagerfjord, hvor foredraget blev købt af Uponor A/S i skarp bud-konkurrence med Hadsund Erhvervsbygninger A/S. I kraft af bidrag fra disse to virksomheder har arrangørerne fået mulighed for at gennemføre foredraget med Danmarks første astronaut på fordelagtige vilkår. Det er vi rigtig glade for, og da det i forvejen jo er et arrangement, der handler om ambitioner på mange felter, så kan vi nu alle glæde os til også at høre om hvordan man realiserer selv den vildeste vision om at blive den første dansker i rummet, slutter Torben Ladefoged.