Svenska resebyråer säljer rymdresor

Den danske affärsmannen och äventyraren Per Wimmer kommer
troligtvis att bli första dansk i rymden. Foto: Erik Abel/Scanpix

Nu börjar svenska resebyråer sälja resor till rymden. På en presskonferens i Göteborg tillkännagjordes i dag vilka tre svenska resebyråer som blivit utvalda av det amerikanska rymdturistföretag Virgin Galactic att bli återförsäljare till intressade svenskar.

”Vi har redan en del kunder nu som har visat intresse”

Lasse Schmidt på företaget Upplevelsepresent tror att intresset finns.

– Vi har redan nu en hel del kunder som visat intresse på att åka ut i rymden, säger Lasse Schmidt på företaget Upplevelsepresent, som är ett av de utvalda företagen som får sälja rymdbiljetter för amerikanska Virgin Galactics räkning.

De tre utvalda resebyråerna i Sverige vänder sig till svenskar och byråerna själva uppskattar att finns ett kundunderlag på ungefär 50 till 100 personer.

Biljetterna är tänkta att bli billigare i framtiden, men i dag kostar de runt 1,7 miljoner kronor. Biljetten gäller för en resa 110 kilometer upp i luften, precis över där det räknas som att rymden börjar. Därefter följer 4 minuters tyngdlöshet innan det vänder hemåt igen. Två timmar beräknas hela proceduren ta.

Carina Johnsson jobbar med rymdturism på det statligt ägda företaget Rymdbolaget. Hon tror att rymdresorna kommer vara till nytta även för vanliga forskningsprojekt i rymden.

– Jag tror det här kan skapa så mycket PR att man hittar finansiärer till andra projekt också, säger hon och tillägger att ett ökat intresse för rymden kan inspirera många unga.

– På så sätt kan man få fler att utbilda sig och bli vår nästa generation av forskare och ingenjörer, säger hon.

En som blev intresserad redan som ung är dansken Per Wimmer. Han har köpt biljett och kan mycket väl bli förste dansken i rymden. Om allt går som det ska kommer han iväg med de första resorna som beräknas till 2011.

– Jag har varit i femtio länder och gjort massor av äventyr på jorden. Men det här blir mitt livs upplevelse, säger han.