Tre svenska resebyråer utvalda för att sälja rymdresor

På en presskonferens i samband med TUR-mässan i Göteborg tillkännagav i dag rymdturistbolaget Virgin Galactic de fem nordiska resebyråer som kommer att genomgå en utbildning för att bli auktoriserade försäljare av rymdresor, så kallade "Accredited Space Agents" eller ASA. De första resebyråerna i Norden som får sälja platser till Virgin Galactics rymdresor är:

Ice Hotel Travel, Jukkasjärvi
The Search, Malmö
Upplevelsepresent.se, Stockholm
Hannibal & Marco Polo, Danmark
Area Travel Agency, Finland

Virgin Galactic inledde sitt sökande efter nordiska reseagenter på den norska resemässan Reiseliv i Lilleström i januari. Efter utvärdering av de många och mycket omfattande ansökningarna, intervjuades de mest lämpade kandidaterna av Virgin Galactics försäljningschef, Carolyn Wincer.

– Vi är mycket imponerade av de nordiska resebyråernas nytänkande och professionalism. Återförsäljarna spelar en viktig roll för Virgin Galactic. En bra reseförsäljare som kan inta rollen av rådgivare åt sina kunder är helt avgörande vid försäljning av denna typ av upplevelseresa. Därför har vi ställt mycket höga krav på dem som ska sälja våra rymdresor, säger Carolyn Wincer.

De utvalda resebyråerna blev informerade i början av mars och genomgår i dagarna specialutbildning i samband med TUR-mässan i Göteborg. De blivande rymdreseförsäljarna utbildas i rymdfartsteknik, g-krafter, hälsoaspekter och om Virgin Galactics erbjudande. Allt för att kunna ge presumtiva rymdresenärer all den information och trygghet de behöver.

Reseagenterna kommer även att få träffa representanter från Spaceport Sweden i Kiruna, en av de två baser varifrån Virgin Galactic planerar att skicka sina rymdresor. Dessutom får de möta den danske blivande privatastronauten Per Wimmer, som kommer att bli en av de första 100 passagerarna med Virgin Galactic.

– De fem resebyråer vi har valt ut har alla visat att de kan erbjuda en mycket hög servicenivå vid försäljning av upplevelseresor. Vi är övertygade om att de kommer att ta väl hand om våra blivande rymdresenärer. Nu är det upp till oss på Virgin Galactic att se till att de får all kunskap och alla resurser som krävs för att sälja rymdresor. Det är onekligen lite mer komplext än att sälja en safari eller kryssning, säger Carolyn Wincer.

De fem godkända rymdresebyråerna kommer att börja ta emot bokningar så snart deras utbildning är avslutad.

På onsdag den 18 mars klockan kommer Virgin Galactics VD Stephen Attenborough att tala under temat ”Rymdresor skapar nya affärsmöjligheter”. Talet äger rum på Tillväxtdagen i samband med TUR-mässan 2009 i Göteborg klockan 16:10 i lokalen J1, J2 på Svenska Mässan.

Om Virgin Galactic

Virgin Galactic är ett helägt dotterbolag till Sir Richard Branson’s Virgin Group, och kan dra nytta av den omfattande erfarenheten i gruppen från dess flygbolag och tågoperatörer. I biljettpriset på 200 000 dollar ingår tre dagars förberedelser och träning på lyxresort som avslutas med resan ut i rymden. Sex passagerare och två piloter skjuts ut ur atmosfären i tre gånger ljudhastigheten upp till en höjd av 110 kilometer. Här kan passagerarna njuta av flera minuter i tyngdlöst tillstånd och får flyta omkring fritt i kabinen. Utsikten på upp till 1 500 km i varje riktning ned mot den välvda ljusblå jorden, det tunna skiktet av atmosfär ovanför och den becksvarta yttre rymden är livsförändrande.

Virgin Galactic kommer att återinvestera alla vinster från de första åren i teknologi som kan öka tillgången till rymden för människor, vetenskapliga projekt och nyttolast.

Godkända återförsäljare/Accredited Space Agents

Ice Hotel Travel, Jukkasjärvi – Roland Sand, roland@icehotel.com