Wimmer i udspring over verdens højeste bjerg

Slagelse/London: Per Wimmer spinger i oktober ud over Mount Everest i faldskærm fra 9000 meters højde for at lande i 4000 meters højde. Han vil ikke bestige Mount Everest. Nej, det er skam alt for farligt, lyder meldingen...

Slagelse-drengen Per Wimmer, der i det daglige driver sin egen internationale bankvirksomhed fra London, er på vej mod en ny verdensrekord. Han vil springe ud i faldskærm i 9000 meters højde over Mouth Everest for at lande på en bjergside i en højde af 4.000 meter.

Wimmer gør det sammen med 26 andre ekstreme faldskærmsudspringere fra hele verden. Udspringerne bliver fløjet op i specialflyverens maksimalhøjde, der er 9000 meter, her bliver de droppet over det 8845 meter høje bjerg. Efter godt fem kilometers frit fald, udløser de skærmen og lander i "Dropzone" i 4000 meters højde.

- Der er tre årsager til, at jeg gør det: Jeg elsker adventure. Jeg finder det naturligt at vælge det højeste punkt på jorden inden jeg skal i rummet, og endelig så støtter vores aktivitet to vigtige organisationer, Unicef og Global Angels, fortæller Per Wimmer.

Per Wimmer i et tandem prøvespring med hele
Mount Everest-udstyret, ikke mindst en
dannebrogsfarvet dragt, der er højisoleret, så
den kan skærme ham mod de 60 kuldegrader,
som møder udspringerne, når de forlader
flyvemaskinen
.

Kalkuleret risiko

Wimmer foretager sig mange eventyrlige ting mens han driver sin forretning, Wimmer Financial og forbereder sig på at blive den første dansker i rummet. Men han kaster sig ikke ud i nye vilde ting uden at kalkulere risikoen.

Så hvis man spørger ham, hvorfor han ikke klatrer op på Mount Everest i stedet for at springe ud over det, lyder svaret: Det er alt for farligt at klatre op. 10 procent af de, der har forsøg, dør.

Nu er det jo heller ikke ufarligt at spinge ud i 9000 meters højde. Der er minus 60 grader i den højde, og der er risiko for at lande et andet sted end det planlagte.

- Men der skal jo også være en udfordring i det, lyder replikken.

Specialdragt

Udspringerne er iklædt specielt isolerede dragter, iltmaske m.v., men de har ingen form for klatreudstyr med.

- Hvis vi lander uden for Dropzonen skal det helst være under 6000 meters højde, for så kan helikoptere hente os. Lander vi højere, så må vi forsøge at klatre nedad, siger Per Wimmer.

Han har sit eget Wimmerteam med på turen. Det består blandt andet af film- og stillfotografer samt en sponsorkoordinator, der har til opgave at skaffe flest muligt penge til de to velgørende formål.

- Og alle indsamlede midler går 100 procent til Unicef og Global Angel, oplyser Per Wimmer.

Man kan donere via www.MyCharityPage.com/Wimmer